Erstaunen in UK: … ein Staatspreis für Erwachsenebildung mit einem MOOC? #gol15 #gol14 #imoox

John Field, der britische „Learning Professor“ hat erstaunt zur Kennnis genommen, welch hohe Wertschätzung „Gratis Online Lernen“ mit der Verleihung des Österreichischen Staatspreis für Erwachsenenbildung erhält.

Er schreibt in seinem Blog dazu:

In the field of adult learning, there is every possibility that MOOCs will thrive while organised face-to-face provision nose-dives. It doesn’t take much imagination to conceive of a policy maker or two who asks why the state is funding courses in adult education centres when tens of thousands can follow a MOOC much more cheaply.

But MOOCs and publicly funded adult education can rub along quite nicely. That’s the message I take, at any rate, from hearing that this year’s National Adult Education Prize in Austria was awarded to a MOOC called ‘Gratis Online Lernen’ (‘Learning Online for Free’).Its aim was to offer an introduction to online learning for people who have only mastered the basics of using the internet.

Taken by 1,500 people the first time it was offered, the MOOC was developed jointly by researchers in e-learning and worker education working in collaboration with the Austrian Adult Education Association and over 40 different providers.

The prize was duly handed over by Gabriele Heinisch-Hosek, a Minister in the current government. That’s nice. Our ministers, sadly, are more likely to sneer at adults who need an introduction to using the internet. But we do have plenty of experience of celebrating adult learners and providers, and we should be happy to welcome the creators of MOOCs to our ranks.

Bildschirmfoto 2015-12-07 um 14.15.11

[presentation, emoocs] How to integrate and automatically issue Open Badges in MOOC platforms #emoocs2016 #imoox #tugraz

EMOOCs 2016Today the EMOOCs conference is starting – for sure it will be a great event. If you did not find time to visit us, you can follow the twitter stream with the hashtag #emoocs2016. The whole conference proceeding is already available on ResearchGate.
Futhermore I will also give a presentation today about our Open Badges implemention for the iMooX platform. Here you can pick up the slides:

Klicken Sie auf den unteren Button, um den Inhalt von www.slideshare.net zu laden.

Inhalt laden

[publication] Design für eine Plattform zum Schreibenlernen im Grundschulalter #LearningAnalytics

IDeR BlogIm Rahmen der heurigen DeLFI-Tagung hab ich kurz unser kürzliches begonnenes EU-Projekt, den IDeR-Blog, vorstellen können. Hier gibt es nun noch auch die zugehörige Publikation.
Zusammenfassung:

Viele Jugendliche haben mit Lese- und Schreib- oder Rechtschreibproblemen zu kämpfen. Werden diese nicht erkannt und gefördert, wirkt sich das im Erwachsenenalter negativ aus [SMH08]. In diesem Beitrag beschreiben wir ein Informationssystem für den deutschsprachigen Raum, das sich derzeit im Aufbau befindet und mit Hilfe von Learning Analytics versucht personalisiertes Lernen zu fördern. Die Zielgruppe des Forschungsprojekts sind Kinder im Alter zwischen 8 und 12 Jahren. Schülerinnen und Schüler können Texte in Form von Blogeinträgen verfassen, welche automatisiert auf orthografische Fehler ausgewertet werden. Die qualitative Analyse wird mit Hilfe eines eigens dafür entwickelten Wörterbuches umgesetzt und den Lehrkräften zur Verfügung gestellt.

[Link zum Beitrag]

Zitation: Ebner, M., Taraghi, B., Ebner, M., Aspalter, C., Biermeier, S., Edtstadler, K., Gabriel, S., Goor, G., Gros, M., Huppertz, A., Martich, S., Steinhauer, N., Ullmann, M., Ziegler, K. (2015) Design für eine Plattform zum Schreibenlernen im Grundschulalter. In: Proceedings of DeLFI Workshops 2015 co-located with 13th e-Learning Conference of the German Computer Society (DeLFI 2015)München, Germany, September 1, 2015, S. 118-122.

[publication] Making mit Kindern. Mit digitalem Do-it-yourself den Alltag von morgen gestalten #LAMultimedia

Zusammen mit Sandra Schön habe ich in der aktuellen LA Multimedia über die „Maker Days for Kids“ sowie den aktuellen Online-Kurs „Making mit Kindern“ berichtet.

Zusammenfassung:

Die Maker-Bewegung versucht durch Einsatz von unterschiedlichen traditionellen und digitalen Hilfsmitteln neue Produkte zu kreieren. Bei den Making-Aktivitäten mit Kindern und Jugendlichen steht daher die Förderung der Kreativität und Kompetenz im Mittelpunkt, um in die Welt von morgen gestalten.

[Link zur Draftversion]

Zitation: Schön, Sandra und Ebner, Martin (2015). Making mit Kindern. Mit digitalem Do-it-yourself den Alltag von morgen gestalten. In: LA Multimedia, Ausgabe Heft 4 (November 2015), Beitrag gebührenpflichtig zugänglich unter URL: https://www.lamultimedia.de/heft/57150400/Ausgabe-November-Heft-4-2015-Gesundheit-foerdern

[publication] Mobile Learning and STEM – First Experiences in a Public Secondary High School in Ghana #mlearning

Our contribution to the book „Mobile Learning and STEM: Case Studies in Practice“ titled „Mobile Learning and STEM – First Experiences in a Public Secondary High School in Ghana“ got published.
Abstract:

The publication provides preliminary findings of an interdisciplinary project, where working in teacher-student teams was experienced as a solution to exploit the capacity of mobile devices for learning in combination with launching STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) interventions in order to enrich activities in learning and teaching. In three workshops it was investigated how mobile devices can trigger creativity and initiate shifts in education-practice at a Secondary High School in Ghana. Teacher-student collaboration was identified as stimulation for content development and tackling cross-disciplinary learning activities.

[Draft version at ResearchGate]

Reference: Grimus, M., Ebner, M. (2016) Mobile Learning and STEM – First Experiences in a Senior High School in Ghana. In: Mobile Learning and STEM: Case Studies in Practice. Crompton, H, Traxler, J. (ed.) Routledge. pp. 1-16

[EMOOCs MOOC] Assessment and Higher Education #emoocs2016 #imoox

EMOOCs 2016Just one week before the conference – EMOOCS 2016 – will happen here in Graz. Don’t forget to register for the conference. You have to hurry up now 🙂 .
The fifth and now last week presents as usual two further videos. This time there will be two contributions adressing the topics Assessment and Higher Education. So enjoy the last week and have a safe trip to Graz, we love to meet you personally. Btw, social mediac channels are up and running, follow us on Facebook as well as Twitter and use the Hashtag #emoocs2016.

[Register for the preconference MOOC]

[Register for the conference]

[conference proceeding] EMOOCs 2016 #graz #emoocs2016

Timley, just one week for conference start the „Proceedings of the European Stakeholder Summit on experiences and best practices in and around MOOCs (EMOOCS 2016)“ are online. Enjoy a huge number of research publications and experience reports as well as some posters in the end. Of course we will love if you visit us in Graz to great discussions on MOOCs.

[Full proceeding @ ResearchGate]

[Buy the proceeding as printed book]

EMOOCs 2016 Conference Proceeding

[presentation] Freie Bildungsressourcen – der Weg der Bildung ins digitale Zeitalter #OER #OpenEducation #tugraz

Ich bin gebeten worden für das Bildungsministerium eine Zusammenschau über Open Educational Resources zu geben und auch einen Ausblick. Es gibt dazu 5 Thesen:

  • OER ist die Antwort auf Urheberrechtsbeschränkungen in der Bildung
  • OER bereichert den Unterricht
  • OER kann modifiziert werden und zwar wesentlich schneller
  • OER erhöht die Erreichbarkeit und Zugänglichkeit von Bildungsinhalten
  • Die Kinder brauchen Erfahrungen mit freien Online-Kursen und zwar dringend

Hier gibt es die Folien dazu:

Klicken Sie auf den unteren Button, um den Inhalt von de.slideshare.net zu laden.

Inhalt laden