Vorträge / Presentations

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002

How Learning Analytics, Gamification and beyond can contribute to Online Learning

2. December 2024: Ebner, M., (2024). How Learning Analytics, Gamification and beyond can contribute to Online Learning. Game4change multiplier event. DOBA business school. Maribor. Slovenia [slides]

Der erste multilinguale MOOC zum Thema der Open Educational Resources

14. November 2024: Ebner, M., & Schön, S. (2024, November 14). Der erste multilinguale MOOC zum Thema der Open Educational Resources. Rolle, Möglichkeiten und Herausforderungen des Einsatzes von KI bei der Erstellung von Videos mit Avataren der Lehrenden. Graz University of Technology. [slides]

iMooX.at und OERhub.at – zwei nationale Lehrplattformen als OER-Shared-Services

19. September 2024: Ebner, M., & Herwig, J. (2024, September 18). iMooX.at und OERhub.at – zwei nationale Lehrplattformen als OER-Shared-Services. Graz University of Technology. ACO-TEC Market 2024, Wien [slides]

Offene Bildung in Zeiten von Künstlicher Intelligenz

09. July 2024: Offene Bildung in Zeiten von Künstlicher Intelligenz, Fokus Talk, TU Graz, online [slides]

WhatsApp's Reign and Email's Consistency: A Longitudinal Study of Communication Preferences of Study Beginners at TU Graz (2011-2023)

04. July 2024: WhatsApp's Reign and Email's Consistency: A Longitudinal Study of Communication Preferences of Study Beginners at TU Graz (2011-2023), ED-Media 2024, Brussels, Belgium [slides]

Federated virtual learning management in a European University alliance: General challenges and first experiences using LTI to connect LMS in Unite!

03. July 2024: Federated virtual learning management in a European University alliance: General challenges and first experiences using LTI to connect LMS in Unite!, ED-Media 2024, Brussels, Belgium [slides]

Experiences with Artificial Intelligence in the Classroom

03. July 2024: Experiences with Artificial Intelligence in the Classroom, Workshop, ED-Media 2024, Brussels, Belgium [slides]

The Development of "Teaching Management Patterns" from the Perspective of IT Infrastructure as a Tool for Consulting and Further Development in a European University Alliance

03. July 2024: The Development of "Teaching Management Patterns" from the Perspective of IT Infrastructure as a Tool for Consulting and Further Development in a European University Alliance, ED-Media 2024, Brussels, Belgium [slides]

Creating Educational Videos with an AI Avatar Video Generator

02. July 2024: Creating Educational Videos with an AI Avatar Video Generator, ED-Media 2024, Brussels, Belgium [slides]

Usage of (Federated) Learning Management Systems in European University Alliances

18. June 2024: Usage of (Federated) Learning Management Systems in European University Alliances, EDEN conference, Graz [slides]

Why Do We Still Need MOOCs For Education?

17. Juni 2024: Why Do We Still Need MOOCs For Education? EDEN conference, Graz [slides]

Microcredentials im Einsatz - ein Beispiel von der TU Graz

12. Juni 2024: Microcredentials im Einsatz - ein Beispiel von der TU Graz. Evening Lecture, TU Wien, Wien [slides]

Mehr als eine leere Floskel: Kritisches Denken & KI

05. June 2024: Mehr als eine leere Floskel: Kritisches Denken & KI. University Future Festival 2024. online

AI in education

03. June 2024: AI in education. panel discussion, FH Campus Wien, Vienna

Wenn die KI selbst einen Online-Kurs macht, dann ....

13. Mai 2024: Wenn die KI selbst einen Online-Kurs macht, dann .... Vortrag FH Oberösterreich [slides]

Wenn die KI selbst einen Online-Kurs macht, dann ....

24. April 2024: Wenn die KI selbst einen Online-Kurs macht, dann .... Keynote Lesesymposium 2024. PH Kärtnen [slides]

Aus-Wirkung einer OER-Policy am Beispiel der Technischen Universität Graz

09. April 2024: Aus-Wirkung einer OER-Policy am Beispiel der Technischen Universität Graz. 5. Netzwerktreffen twillo [slides]

Die digitale Transformation 
der Hochschullehre - 
Quo vadis?

15. März 2024: Die digitale Transformation 
der Hochschullehre - 
Quo vadis?. Peer-Group Treffen Land Salzburg. BH Salzburg/Umgebung. Seewalchen

Open Educational Resources (OER) at TU Graz - Institutional Integration and development of OER

13th March 2024: Open Educational Resources (OER) at TU Graz - Institutional Integration and development of OER. Zenodo. Presentation 13 March 2024 in the Series "Aalto RDM & Open Science Training" [slides]

Learning Analytics & MOOCs

24th January 2024: Learning Analytics & MOOCs, EdTech Talk, online

Students in focus - Moving towards human-centered learning analytics

6th December 2023: Students in focus - Moving towards human-centered learning analytics Invited talk at WASP-ED 2023, Stockholm [slides]

MOOCs - let us cooperate!

5th December 2023: MOOCs - let us cooperate! Invited talk at Universtiy Meet Up - Austria & Slovenia, Grazs

MOOCs, Learning Analytics and OER - why we need it for the future of higher education!

10th October 2023: MOOCs, Learning Analytics and OER - why we need it for the future of higher education! Keynote at Innovation and Teacher Profesionalism (ICITEP) 2023, Malang [slides]

Open Educational Resources in Austria

15 September 2023: Open Educational Resources in Austria. EQui-T-Worksop, University of Graz (online)

Developing an Addition and Subtraction Trainer with Automated Categorization of Errors for Learners in Their First Two Years of Primary School

14. July 2023: Developing an Addition and Subtraction Trainer with Automated Categorization of Errors for Learners in Their First Two Years of Primary School. EDMedia und Innovative Learning 2023. Vienna

Shifting Patterns in IT Equipment and Communication Application Preferences among Study Beginners: A Longitudinal Analysis at Graz University of Technology, Austria

13. July 2023: Shifting Patterns in IT Equipment and Communication Application Preferences among Study Beginners: A Longitudinal Analysis at Graz University of Technology, Austria. EDMEdia und Innovative Learning 2023. Vienna [slides]

The Development of Two Math E-Learning Systems for Primary School Children in Android

12. July 2023: The Development of Two Math E-Learning Systems for Primary School Children in Android. EDMedia und Innovative Learning. Vienna

Harnessing the power of artificial intelligence and ChatGPT in education – a first rapid literature review

12. July 2023: Harnessing the power of artificial intelligence and ChatGPT in education – a first rapid literature review. EDMedia und Innovative Learning 2023. Vienna [slides]

Examining the Digitization Level of First-Year Students at Graz University of Technology (Austria): Insights from a Digitization Index

12. July 2023: Examining the Digitization Level of First-Year Students at Graz University of Technology (Austria): Insights from a Digitization Index. EDMedia und Innovative Learning 2023. Vienna [slides]

Exploring the Utilization of Online Resources and Experiences in Language Learning: A Study of Indonesian Students Learning German as a Foreign Language

11. July 2023: Exploring the Utilization of Online Resources and Experiences in Language Learning: A Study of Indonesian Students Learning German as a Foreign Language. EDMedia und Innovative Learning 2023, Vienna [slides]

ROLE OF MOOCS AND IMOOX FOR AUSTRIAN UNIVERSITIES: ANALYSIS OF PERFORMANCE AGREEMENTS AND ACTIVITIES AT IMOOX

15th June 2023: ROLE OF MOOCS AND IMOOX FOR AUSTRIAN UNIVERSITIES: ANALYSIS OF PERFORMANCE AGREEMENTS AND ACTIVITIES AT IMOOX, EMOOCS 2023, Potsdam, Germany [slides]

IMPACT ASSESSMENT OF A MOOC PLATFORM: CONSIDERATIONS, DEVELOPMENT, AND RESULTS

14th June 2023: IMPACT ASSESSMENT OF A MOOC PLATFORM: CONSIDERATIONS, DEVELOPMENT, AND RESULTS. EMOOCs 2023, Potsdam, Germany [slides]

Die Wirkung von MOOCs und iMooX.at aus Sicht von Kursersteller:innen

1. Juni 2023: Die Wirkung von MOOCs und iMooX.at aus Sicht von Kursersteller:innen. Veranstaltung "Digitale Lehre: Erfolgreiche Projekte und Umsetzungen an österreichischen Universitäten – Was bringt es für die Hochschulentwicklung?". BMBWF (online) http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.11353.49767

MOOCs, Learning Analytics and OER - why we need it for the future of higher education!

11th May 2023: MOOCs, Learning Analytics and OER - why we need it for the future of higher education! Keynote talk at 9th International Conference on Computer Technology Applications (ICCTA 2023), Vienna, Austria [slides]

Die Rolle von offenen Online-Kursen in der digitalen Gesellschaft

3.5.2023: Die Rolle von offenen Online-Kursen in der digitalen Gesellschaft. Keynote Fachtagung "Multiperspektivität als Schlüssel zur Entwicklung digitaler Lernkonzepte“, Landesverteidigungsakademie Wien

MOOCs und OER - braucht es das wirklich an Schulen?

27.4.23: MOOCs und OER - braucht es das wirklich an Schulen? Workshop eFutureDay 2023, PH Tirol, Innsbruck

Ist Digitale Grundbildung wirklich notwendig?

27.4.23: Ist Digitale Grundbildung wirklich notwendig? Keynote eFuture Day 2023, PH Tirol, Innsbruck

Entwicklung und Aktivitäten rund um OER-Policys im österreichischen Hochschulraum

15. März 2023: Ebner, Martin & Schön, Sandra (2023). Entwicklung und Aktivitäten rund um OER-Policys im österreichischen Hochschulraum. Präsentation bei der KNOER-AG "OER-Policy und -Governance", 15. März 2023, DOI: 10.3217/dezyp-hnq83

Kreatives Digitales Schaffen - just MAKE it!

9. März 2023: Kreatives Digitales Schaffen - just MAKE it!, Keynote Maker Education Konferenz 2023, PH Ludwigsburg, Deutschland [slides]

Learning Analytics Initiatives at Graz University of Technology

7. February 2023: Learning Analytics Initiatives at Graz University of Technology. Invited talk Moodle Users Association (online) [slides]

MOOCs, Learning Analytics and OER - why we need it for the future of higher education!

11 January 2023: MOOCs, Learning Analytics and OER - why we need it for the future of higher education! Guest talk LDE CEL, TU Delft (online) [slides]

Microcredentials in Context - Using MOOCs in Austria

29th November 2022: Microcredentials in Context - Using MOOCs in Austria, Microcredentials in Context | Webinar Week. EADTU (online, invited talk) [slides]

Teaching with MOOCs: Possibilities and Experiences from the national Austrian MOOC platform

10. November 2022: Teaching with MOOCs: Possibilities and Experiences from the national Austrian MOOC platform. A Unite!-Ed Future - Teaching and Learning Unite! Conference 2022. Stockholm (online) [slides]

Open Educational Resources - Warum MOOCs auf iMooX.at OER sind!

18. Oktober 2022: Open Educational Resources - Warum MOOCs auf iMooX.at OER sind! Keynote Moodle Symposium 2022, PH Oberösterreich (Linz) [slides]

Panel: Imbedding digital approaches for curriculum innovation.

6th of October: Panel: Imbedding digital approaches for curriculum innovation. EDUtechEurope, Amsterdam

Digital Transformation of Teaching and Perception at TU Graz from the Students' Perspective: Developments from the last 17 Years

28.0.2022: Digital Transformation of Teaching and Perception at TU Graz from the Students' Perspective: Developments from the last 17 Years. ICL 2022, Vienna [slides]

Die digitale Transformation der Hochschullehre - Quo vadis?

28. Juni 2022: Die digitale Transformation der Hochhschullehre, Workshop an der HS Fresenius, Deutschland [slides]

Die digitale Transformation der Hochschullehre - Quo vadis?

24. Juni 2022: Die digitale Transformation der Hochschullehre - Quo vadis? 5. Netzerktreffen Plattform Lehrentwicklung, FH Wien [slides]

Digitalization in Austria

31. May 2022: Digitalization in Austria. International Conference: VISION – Digitalization in Higher Education. University of Graz [slides]

Die digitale Transformation der Hochschullehre - Quo vadis?

24. Mai 2022: Die digitale Transformation der Hochschullehre - Quo vadis? 16. Netzwerk-Treffen Hochschulforschung Österreich. Wien (hybrid) [slides]

How to teach with MOOCs?

23. May 2022: How to teach with MOOCs? Internat. Workshop on FUTURE FOCUSED BLENDED LEARNING IN SCIENCE AND ENGINEERING, Slovenj Gradec - Slovenia [slides]

Warum MOOCs OER sein sollten?

13. Mai 2022: Warum MOOCs OER sein sollten? Veranstaltungsreihe «Bildung und Digitaliät», PH Zürich, online http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.14190.28489

MOOCs & Learning Analytics in der Hochschullehre

3. Mai 2022: MOOCs & Learning Analytics in der Hochschullehre, EdTech Summit, WIFI Salzburg, Salzburg [slides]

Content quality ensurance in a Higher Education OER-repository

29. April 2022: Content quality ensurance in a Higher Education OER-repository. ENCORE+ Quality Workshop 2, online [slides]

International Perspectives on Blended Learning: Local Voices from Europe

2 April 2022: International Perspectives on Blended Learning: Local Voices from Europe, online

Synergies between Open Education and Open Science: OER Development, Projects and Trends in Austria

Ebner, Martin; Hackl, Claudia & Schön, Sandra (2021). Synergies between  Open Education and Open Science: OER Development, Projects and Trends in  Austria. Presentation at Open Education Week 2021, October 18-22 [Recording]

MOOCs for adult education

22 March 2022: MOOCs for adult education, Erasmus+ project meeting childhood education, PH Heidelberg [slides]

Synergies between Open Education and Open Science: OER Development, Projects and Trends in Austria

Martin Ebner, Claudia Hackl & Sandra Schön (2021). Synergies between Open Education and Open Science: OER Development, Projects and Trends in Austria, Prerecorded Presentation at OpenEd21, October 22, 2021.

How to Use Learning Analytics to Improve Educational Design of MOOCs

24th January 2022: How to Use Learning Analytics to Improve Educational Design of MOOCs. 80th International Scientific Conference of the University of Latvia, Latvia [slides]

MOOCs for adult education

13th December 2021: MOOCs for adult education. DISTANCE EDUCATION CONFERENCE on LIFELONG LEARNING. Istanbul, Turkey [slides]

Game based Learning & Gamification in (Higher) Education

1.12.2021: Game based Learning & Gamification in (Higher) Education, 2. FHGR Gamification & Serious Games Event, FH Graubünden [slides]

Digitale Souveränität durch offene Bildung und OER – Chance und Verantwortung der Hochschulen

19.11.2021: Digitale Souveränität durch offene Bildung und OER – Chance und Verantwortung der Hochschulen - Keynote zusammen mit Sandra Schön bei der Campus Innovation 2021, Hamburg (online)

Integrating (M)OOCs into teaching - from the MOOC canvas and the didactic application scenarios in (higher education) teaching

29. October 2021: Integrating (M)OOCs into teaching - from the MOOC canvas and the didactic application scenarios in (higher education) teaching. Impulse digialer Lehre. PH Luzern (online) [.pdf]

iMooX – das Angebot und die Strategie. Einblicke in die österreichische MOOC-Plattform

8. Oktober 2021: iMooX – das Angebot und die Strategie. Einblicke in die österreichische MOOC-Plattform. Taskforce bildungsinnovation (BMDW). Wien

iMooX - a MOOC platform for all (universities)

2. October 2021: iMooX - a MOOC platform for all (universities). Keynote International Conference on Electrical, Electronics and Information Engineering (ICEEIE21). Malang [slides]

Digital, Open, Inclusive – What Opportunities can Digitalisation Open Up for Universities?

9. September 2021: Digital, Open, Inclusive – What Opportunities can Digitalisation Open Up for Universities? Round Table. SYMPOSIUM UNIVERSITAS. University of Linz

OER an Hochschulen und ihrer gesellschaftlichen Bedeutung

8. September 2021: OER an Hochschulen und ihrer gesellschaftlichen Bedeutung. Chancen und Herausforderungen der Qualitätssicherung von OER (Online-Veranstaltung).Keynote.Hamburg [slides]

Maker Education - just MAKE it!

31 July 2021: Maker Education - just MAKE it!, ISoLEC, Keynote, University of Letters, Malang, Indonesia [slides]

Digitalisierung der Lehre – warum, wozu, wie?

27. Juli 2021:  Digitalisierung der Lehre – warum, wozu, wie? Workshop (online), PH Luzern [slides]

Speech-based Learning with Amazon Alexa

6th July 2021: Speech-based Learning with Amazon Alexa. ED-Media & Innovative Learning 2021 conference (online) [slides]

More than a MOOC – Seven Learning and Teaching Scenarios to Use MOOCs in Higher Education and Beyond

25t June 2021: More than a MOOC – Seven Learning and Teaching Scenarios to Use MOOCs in Higher Education and Beyond, International Conference on Emerging Technologies and Intelligent Systems(ICETIS 2021), Virtual Conference, June 25th - 26th, 2021 [slides]

Open Tools and Methods to support the development of MOOCs: A Collection of How-tos, Monster Assignment and Kits

23 June 2021: Open Tools and Methods to support the development of MOOCs: A Collection of How-tos, Monster Assignment and Kits, eMOOCs conference 2021, Potsdam (virtuell)

Digital Education Made in Europe - Is there a Common Approach?

23. June 2021: Digital Education Made in Europe - Is there a Common Approach? Panel-discussion (online), EMOOCs 2021 conference, Potsdam

www – was wirkt weiter? Hochschule virtuell

16. März 2021: www – was wirkt weiter? Hochschule virtuell. Fortbildungsveranstaltung zPE. PH Steiermakr, online

TU Graz Lessons Learnt COVID-19 & Digitalisierungsprojekte in der Lehre

16. März 2021: TU Graz Lessons Learnt COVID-19 & Digitalisierungsprojekte in der Lehre, Impulsfrühstück VetMed. Wien, online [slides]

OER-Community Schweizer Hochschulen: wie weiter?

6. März 2021: OER-Community Schweizer Hochschulen: wie weiter?. Panel-Diskussion bei den openlearningdays.ch (online)

MOOCs in adult education

16. December 2020: MOOCs in adult education. TIPADULT ERASMUS+ Workshop. online

Digitale Lehre in Zeiten von COVID-19 an einer Technischen Universität

9. September 2020: Digitale Lehre in Zeiten von COVID-19 an einer Technischen Universität. Distance Learning Lessons Learned. BMBWF. Universität Wien

Learning Analytics: Einsatz an österreichischen Hochschulen / Chancen und Grenzen

8. Juli 2020: Learning Analytics: Einsatz an österreichischen Hochschulen / Chancen und Grenzen. Webinar, ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Winterthur.

Enhancing student-centred learning in an online environment

3rd July 2020: Enhancing student-centred learning in an online environment. JOINT MEETING WITH THE YAMMER DISTANCE LEARNING NETWORK ON HIGHER EDUCATION ON COVID-19, Working Group on Higher Education (European Commission), online

Open Educational Resources

25. Juni 2020: Open Educational Resources. FH Joanneum, Webinar

Open Educational Resources

22. Juni 2020: Open Educational Resources. BFI Kärtnen, Webinar

Higher Education in times of COVID19 crisis

12. June 2020: Higher Education in times of COVID19 crisis. Invited talk at2nd ECLC Community call (online)

Digitalisierung der Lehre - was lernen wir aus der Corona-Krise?

12. Mai 2020: Digitalisierung der Lehre - was lernen wir aus der Corona-Krise? Institutskonferenz PH Steiermark, Mai 2020 [slides]

MOOCs in der Hochschullehre und darüberhinaus

4. Mai 2020: MOOCs in der Hochschullehre und darüberhinaus, Monat der freien Bildung, online [slides]

MOOCs, Learning Analytics and OER - a perfect triangle for the future of education!

3. May 2020: MOOCs, Learning Analytics and OER - a perfect triangle for the future of education! CSEDU 2020, Keynote talk, Prague [slides]

Higher Education in times of COVID19 crisis

23 April 2020: Higher Education in times of COVID19 crisis. First Live Event of the Distance Learning Network on Higher Education. online

Social Media Learning

16. April 2020: Social Media Learning. Keynote CALIPER (online)

MOOCs zur Steigerung der digitalen Kompetenzen im Lehramtsstudium

30.März 2020: MOOCs zur Steigerung der digitalen Kompetenzen im Lehramtsstudium. 3. Online-Tagung Hochschule digital.innovativ. [slides]

Digitalisierung? Warum es ohne auch nicht geht

5. März 2020: Digitalisierung? Warum es ohne auch nciht geht. Keynote Aventinus-Gymnasium Burghausen [slides]

It’s a Match! – Chancen und Herausforderung der Digitalisierung im Unterricht

28. Jänner 2020: It’s a Match! – Chancen und Herausforderung der Digitalisierung im Unterricht. Teaching for Life, Universtität Graz [slides]

(Digital) Higher Education – L3Ts go?

28th November 2019: (Digital) Higher Education – L3Ts go? Keynote (online). IT in Engineering Education. Bauman Moscow State Technical University [recording]

Learning Analytics: Einsatz an österreichischen Hochschulen

21. November 2019: Learning Analytics: Einsatz an österreichischen Hochschulen. BMBMF, Universität für Musik und Kunst, Wien [slides]

Why the hell do we need e-Learning?

18. November 2019: Why the hell do we need e-Learning? P@dday Saarbrücken, Saarbrücken [slides]

MOOCs in der Hochschullehre

8. November 2019: MOOCs in der Hochschullehre. Interpädagogica 2019, Wien [.pdf]

Open Educational Resources

14. Oktober 2019: Open Educational Resources. Industrie 4.0. PH NÖ, Baden [slides]

Erstellung und Einsatz von Lehr – und Lernvideos

30. September 2019: Erstellung und Einsatz von Lehr – und Lernvideos. Digitale Schule 2020, Landshut, Deutschland [slides]

Was lernen wir von Learning Analytics? Potentiale, Gefahren und Möglichkeiten

18. September 2019: Was lernen wir von Learning Analytics? Potentiale, Gefahren und Möglichkeiten. ÖFEB Kongress 2019, PH OÖ, Linz [slides]

More than a MOOC - Seven Learning and Teaching Scenarios to Use MOOCs in Higher Education and Beyond

13 July 2019: More than a MOOC - Seven Learning and Teaching Scenarios to Use MOOCs in Higher Education and Beyond. International Seminar on Linguistics and Literature" held by Fac. of Letters, Universitas Muhammadiyah Purwokerto, in Central Java, Indonesia [video]

Learning and instruction videos: design, production, use

11. July 2019: Learning and instruction videos: design, production, use. eduhub webinar [recording]

Business models for Open Educational Resources: how to exploit OER after a funded project?

26th June 2019: Business models for Open Educational Resources: how to exploit OER after a funded project? World Conference on Multimedia, Hypermedia and Telecommunication (ED-Media), Amsterdam, Netherlands [slides]

A Pedagogical Framework for Mixed Reality in Classrooms based on a Literature Review

25th June 2019: A Pedagogical Framework for Mixed Reality in Classrooms based on a Literature Review. World Conference on Multimedia, Hypermedia and Telecommunication (ED-Media), Amsterdam, Netherlands [slides]

Professor YouTube and Their Interactive Colleagues

25th June 2019: Professor YouTube and Their Interactive Colleagues, World Conference on Multimedia, Hypermedia and Telecommunication (ED-Media), Amsterdam, Netherlands [slides]

Maker education in curricula and beyond - current state and approaches in Austria

23. May 2019: Maker education in curricula and beyond - current state and approaches in Austria!. Learning through Makerspaces: Workshop on Makerspaces as hubs for innovation in education. DG Education and Culture. European Commission, Brussels, Belgium

Digitalisierung der Lehre – warum, wozu, wie?

15. Mai. 2019: Digitalisierung der Lehre – warum, wozu, wie?, WIFI Niederösterreich, St. Pölten, Austria

OER-Certification for Higher Education

8. May 2019: OER-Certification for Higher Education, expert meeting "Bologna Digital 2020", BMBWF, Vienna

Die Technik ist lediglich der Motor für die Digitalisierung der Lehre

10. April 2019: Die Technik ist lediglich der Motor für die Digitalisierung der Lehre. Invited Talk WKO Wien, Wien [slides]

Open Educational Resources

13. März 2019: Open Educational Resources. Online-Teaching Modul der Hochschuldidaktischen Weiterbildung. FH Joanneum

Bildungsinformatik als Motor zur digitalen Mündigkeit?

27. Februar 2019: Bildungsinformatik als Motor zur digitalen Mündigkeit? Keynote Inverted Classroom Konferenz 2019, Marburg, Deutschland [slides]

Maker education in curricula and beyond - current state and approaches in Austria

21 February 2019: Maker education in curricula and beyond - current state and approaches in Austria, DoIT expert meeting, Vienna, Austria [slides]

Be creative and just Make IT!

4. Dezember 2018: Be creative and just Make IT!, IMAGINE 18, Austrian Center, Vienna [slides]

Der „EBmooc“ und andere MOOCs im Kontext der Digitalisierung der Erwachsenen- und Weiterbildung

24. November 2018: Der „EBmooc“ und andere MOOCs im Kontext der Digitalisierung der Erwachsenen- und Weiterbildung, 2. Forum Erwachsenenbildung, Universtität Bamberg, Bamberg, Deutschland [slides]

Kreatives digitales Schaffen - just MAKE it!

16. November 2018: Kreatives digitales Schaffen - just MAKE it! Keynote, Interpädagogica 2018, Graz [slides]

Digitale Bildungstechnologien an Bildungsinstitutionen sind keine Turnübung, sondern ...

08. November 2018: Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ..., Fachtagung Digitalisierung an Schulen, Bad Blankenburg (Deutschland) 2018

Open Educational Resources – eine Notwendigkeit für die Bildung

17 October 2018: Open Educational Resources – eine Notwendigkeit für die Bildung, Keynote Industrie 4.0 - Bildungs 4.0, PH Niederösterreich

Digitale Bildungstechnologien an Bildungsinstitutionen sind keine Turnübung, sondern ...

05. Oktober 2018: Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ..., Fortbildungsoffensive Digitalisierung, Esslingen-Zell (Deutschland) 2018

iMooX - eine MOOC-Plattform mit OER?

26. September 2018: iMooX - eine MOOC-Plattform für OER? Open-Access-Tage, TU Graz, Graz [slides]

OER in Österreich – ein Überblick über die nationale Strategie

25. September 2018: OER in Österreich – ein Überblick über die nationale Strategie, Open-Access-Tage, Graz [slides]

Open-Science-Training mit Open Educational Resources

25. September 2018: Open-Science-Training mit Open Educational Resources, Workshop "Open Training Workshop", Open Access Tage, TU Graz [slides]

iMooX – Es ist Zeit, etwas Neues zu lernen

24.& 25. September 2018: Ebner, M., Grandl, M., Ebner, M. (2018) iMooX – Es ist Zeit, etwas Neues zu lernen, Marketplace, Open Access Tage, TU Graz [poster]

(Digital) Higher Education - L3Ts go?

20. September 2018: (Digital) Higher Education - L3Ts go?. The New Student: Flexible Learning Paths and Future Learning Environments. Vienna [slides]

OER an Hochschulen – Entwicklungen in Österreich

13. Juli 2018: OER an Hochschulen – Entwicklungen in Österreich, OER-KA Freie Bildungsmaterialien in der Hochschullehr, Keynote, Karlsruhe, Deutschland [slides]

Increasing Learning Efficiency and Quality of Students´ Homework by Attendance Monitoring and Polls at Interactive Learning Videos

28th of June: Increasing Learning Efficiency and Quality of Students´ Homework by Attendance Monitoring and Polls at Interactive Learning Videos, EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology, Amsterdam, Netherlands

Should You Go for Smartphones at School?

28th of June: Should You Go for Smartphones at School?, EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology, Amsterdam, Netherlands

OER-Certification for Higher Education

27th of June: OER-Certification for Higher Education, EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology, Amsterdam, Netherlands

Orthography Training with IDeRBlog - an Open Educational Resources Practice

24. April 2018: Orthography Training with IDeRBlog - an Open Educational Resources Practice, Open Education Global conference 2018, TU Delft, Delft, Netherlands [slides]

Open Educational Resources – eine Notwendigkeit für die digital gestützte Hochschullehre

17. April 2018: Open Educational Resources – eine Notwendigkeit für die digital gestützte Hochschullehre, Webinar, Virtuelle PH

OER in secondary and higher education in Austria

5. April 2018: OER in secondary and higher education in Austria, Webinar, eduhub, Schweiz

Tausend tolle Sachen - Wer, Wie, Was? Offenen Bildungsressourcen (OER) in Hochschulen

3. Februar 2018: Tausend tolle Sachen - Wer, Wie, Was? Offenen Bildungsressourcen (OER) in Hochschulen, Tagung Digitalisierung in der Bildung, Chur, Schweiz

Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ...

29. Jänner 2018: Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ..., Tagung Digitalisierung an Bayerns Schulen, Altötting (Deutschland) 2018

Offene Lernräume an der TU Graz

24. Jänner 2018: Offene Lernräume an der TU Graz, Workshop Universität Innsbruck

Konzept für die OER-Zertifizierung von Hochschulen

10. Jänner 2018: Konzept für die OER-Zertifizierung von Hochschulen, 4. Informationsveranstaltung des OANA-Netzwerks, Wien [slides]

Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ...,

25.11.2017: Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ..., Schulentwicklungstag, Regensburg (Deutschland) 2017

Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ...,

16.11.2017: Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ..., Tagung Schulleiter, Irrsee (Deutschland) 2017

Wozu denn Digitalisierung?

8. Novemeber 2017: Wozu denn Digitalisierung? Bei: Zwischen Tafel und Tablet – Wieviel Digitalisierung braucht gute Lehre?, Tag der Lehre, Keynote Universität Bielefeld [slides]

Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ...

31.10.2017: Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ..., Digitalisierung und Grundkompez, Winterthur (CH)

Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ...

31.10.2017: Digitale Bildungstechnologien an Hochschulen sind keine Turnübungen, sondern ..., 10. Hochschultag, ZHAW, Winterthur (CH) [slides]

Digitale Bildungstechnologien an Schulen sind keine Turnübung, sondern ...

23. Oktober 2017: Digitale Bildungstechnologien an Schulen sind keine Turnübung, sondern ..., Keynote Aktionstag Lehre, FH Wiener Neustadt, Österreich

Learning to Code with MOOCs

7. October 2017: Learning to Code with MOOCs, edumoconline conference, Polen, 2017

Digitale Bildungstechnologien an Schulen sind keine Turnübung, sondern ...

5. Oktober 2017: Digitale Bildungstechnologien an Schulen sind keine Turnübung, sondern ..., Keynote Herbsttagung 2017 / Schulentwicklungstag, Universität Würzburg, Deutschland

Wozu denn MOOCs?

29. September 2017: Wozu denn MOOCs? Symposium "MEDIAL MOOCS", Kunstuniversität Graz [slides]

MOOCs sind keine Lösung – aber vielleicht die richtige Richtung?

25. September 2017: MOOCs sind keine Lösung – aber vielleicht die richtige Richtung?, Tag der Lehre, TU Wien, Wien [slides]

Open Educational Resources in Hochschulen

25. September 2017: Open Educational Resources in Hochschulen, Tag der Lehre, TU Wien, Wien [slides]

Digitale Bildungstechnologien an Schulen sind keine Turnübung sondern …

14. September 2017: Digitale Bildungstechnologien an Schulen sind keine Turnübung sondern … Vortrag Akademie für Lehrerfortbildung, Gars am Inn, 2017 [slides]

Was lernen wir von Learning Analytics?

29 Mai 2017: Was lernen wir von Learning Analytics? Vortrag DEKRA, Stuttgart, Deutschland [slides]

When Learning Analytics Meets MOOCs

22 May 2017: When Learning Analytics Meets MOOCs. LESEC Workshop, KU Leuven, Belgium [slides]

Die österreichische Hochschule-E-Learning-Landschaft

12. Mai 2017: Die österreichische Hochschule-E-Learning-Landschaft, Vortrag Workshop "Hochschuldidaktik im Zeichen der Digitalisierung", Baden, Österreich [slides]

Digitale Bildungstechnologien an Schulen sind keine Turnübung sondern …

26. April 2017: Digitale Bildungstechnologien an Schulen sind keine Turnübung sondern … Keynote Tagung Realschullehrerverband, München, 2017 [slides]

Was lernen wir von Learning Analytics?

29. März 2017: Was lernen wir von Learning Analytics? Keynote am Tag der Fachdidaktik Informatik, PH Steiermark, Graz [slides]

Digitalisierung der Hochschule - wieso und wie?

23. März 2017: Digitalisierung der Hochschule - wieso und wie? Bologna-Tag 2017 [slides]

Open Educational Resources

10. März 2017: Open Educational Resources, Nachtcamp 2017, dghd Tagung, Köln, Deutschland

MOOCs sind keine Lösung? Warum als dann MINT-MOOCs?

9. Februar 2017: MOOCs sind keine Lösung? Warum als dann MINT-MOOCs? Tagung Bildungsnetzwerk 2017, TU Wien, Österreich [slides]

Learning Analytics oder wenn Big Data das Lernverhalten steuert

18. November 2016: Learning Analytics oder wenn Big Data das Lernverhalten steuert, Campus Innovation, Hamburg [slides]

Lernen mit Neuen Medien im Tertiären Bereich

09. November 2016: Lernen mit Neuen Medien im Tertiären Bereich. Personal Austria, Wien

Ist das Lehrmittel der Zukunft noch ein Buch?

7.11.2016: Ist das Lehrmittel der Zukunft noch ein Buch? NMS Vernetzungstreffen, PH Steiermark [slides]

Brauchen die Studierenden von morgen noch E-Learning?

25. Oktober 2016: Brauchen die Studierenden von morgen noch E-Learning? 5. Forum Hochschuldidaktik % E-Learning Konferenz, Keynote FH Bielefeld [slides]

Making-Aktivitäten mit Kindern und Jugendlichen

20. Oktober 2016: Making-Aktivitäten mit Kindern und Jugendlichen eLearning Experts Conference, Eisenstadt, Österreich [slides]

Was lernen wir von Learning Analytics?

20. Oktober 2016: Was lernen wir von Learning Analytics? eLearning Experts Conference, Eisenstadt, Österreich [slides]

MOOCs sind keine Lösung - aber vielleicht die richtige Richtung?

19. Oktober 2016: MOOCs sind keine Lösung - aber vielleicht die richtige Richtung? Zukunft Personal, Köln, Deutschland [slides]

Social Media Learning (oder die Vielfalt neuer Medien in der Lehre)

28. September 2016: Social Media Learning (oder die Vielfalt neuer Medien in der Lehre), Workshop Vorstudienlehrgang, Graz

Maker-MOOC – How to Foster STEM Education with an Open Online Course on Creative Digital Development and Construction with Children

21st September 2016: Maker-MOOC – How to Foster STEM Education with an Open Online Course on Creative Digital Development and Construction with Children, 19th International Conference on Interactive Collaborative Learning, Belfast, North Ireland [slides]

Emerging Technologies - from Past to Future

16. September 2016: Emerging Technologies - from Past to Future, Keynote Education in The Digital Age & Multicultural Society Conference, Graz, Austria [slides]

Potentiale von Smartwatches für Audience-Response-Systeme

8. September 2016:  Potentiale von Smartwatches für Audience-Response-Systeme. iUNIG-Tagung, Graz [slides]

Booksprints in der Hochschullehre

31. August 2016: Booksprints in der Hochschullehre, GMW-Jahrestagung 2016, Universität Innsbruck, Innsbruck [slides]

R.I.P E-Mail * 1965 - 2015

30 June 2016: R.I.P E-Mail * 1965 - 2015, World Conference on Educational Media and Technology 2016, Vancouver, Canada [slides]

Mobile Phones and Learning

29 June 2016: Mobile Phones and Learning, World Conference on Educational Media and Technology 2016, Vancouver, Canada [slides]

Emerging Technologies - from m- to seamless learning

29 June 2016: Emerging Technologies - from m- to seamless learning, World Conference on Educational Media and Technology 2016, Vancouver, Canada [slides]

Smart glass integration in edcuational environments

28 June 2016: Smart glass integration in edcuational environments, World Conference on Educational Media and Technology 2016, Vancouver, Canada [slides]

Learning Analytics in MOOCs: Can Data Improve Students Retention and Learning?

28 June 2016: Learning Analytics in MOOCs: Can Data Improve Students Retention and Learning? World Conference on Educational Media and Technology 2016, Vancouver, Canada [slides]

Videos in und für die (Hochschul-)Lehre

22. Juni 2016: Videos in und für die (Hochschul-)Lehre, High Noon - Didaktik zu Mittag, Universität Graz [slides]

Empfehlungen für die Integration von Open Educational Resources an Hochschulen in Österreich

1. Juni 2016:  Empfehlungen für die Integration von Open Educational Resources an Hochschulen in Österreich, OANA Tagung, Wien (BMWFW) [slides]

Empfehlungen für die Integration von Open Educational Resources an Hochschulen in Österreich

17. Mai 2016: Empfehlungen für die Integration von Open Educational Resources an Hochschulen in Österreich, Forum Lehre, Wien [slides]

Digital Natives und die Welt von heute

28. April 2016: Digital Natives und die Welt von heute, Antikorruptionstag 2016, Innenministerium, Wien [slides]

(M)OOCs sind keine Lösung

26. April 2016: (M)OOCs sind keine Lösung. Digitale Hochschullehre. BMWFW, Wien [slides]

Die österreichische Hochschul-E-Learning-Landschaft

26. April 2016: Die österreichische Hochschul-E-Learning-Landschaft. Digitale Hochschullehre. BMWFW, Wien [slides]

Mathematik am Papier – das war gestern!

31. März 2016: Mathematik am Papier – das war gestern! E-Prüfung Symposium, Universität Graz [slides]

Marketing and Disseminations strategies in the area of e-Learning

10. March: Marketing and Disseminations strategies in the area of e-Learning, eDUCATE conference, Klagenfurt, Austria [slides]

How to integrate and automatically issue Open Badges in MOOC platforms

22. February: How to integrate and automatically issue Open Badges in MOOC platforms, EMOOCS 2016 summit, Graz, Austria [slides]

Freie Bildungsressourcen – der Weg der Bildung ins digitale Zeitalter

11. Februar: Freie Bildungsressourcen – der Weg der Bildung ins digitale Zeitalter, Bundesministerium für Bildung und Frauen (BMBF), Wien [slides]

When Learning Analytics Meets MOOCs

27th January: When Learning Analytics Meets MOOCs, Keynote eduhub days 2016, Fribourg, Switzerland [slides]

Brauchen die Studierenden von morgen noch E-Learning?

14. Jänner 2016: Brauchen die Studierenden von morgen noch E-Learning? Tag der digitalen Lehre, Hochschule Augsburg, Deutschland [slides]

MOOCs und OER - Wozu?

2. December 2015: MOOCs und OER - Wozu?, OPEN! 2015 - Konferenz für digitale Innovation, Stuttgart, Germany [slides]

E-Learning? ... nutzt die Chance die Bildung zu öffnen

28. November 2015: E-Learning? ... nutzt die Chance die Bildung zu öffnen, Keynote Barcamp TH Köln, November 2015 [slides]

Lehr-/Lerntechnologien - ohne geht's nicht mehr!

26. November 2015: Lehr-/Lerntechnologien - ohne geht's nicht mehr!, 10 Jahre Life Long Learning, TU Graz [slides]

Emerging Technologies - from m- to seamless learning

25 November 2015: Emerging Technologies - from m- to seamless learning, e/merging Africa, Online [Homepage]

Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung- Wer braucht noch E-Learning?

12. November 2015: Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung- Wer braucht noch E-Learning? Keynote, ISI Netzwerktreffen, Stiftungspakt Bayern, Nürnbert

Wozu MOOCs?

9. November 2015: Wozu MOOCs?, NMS Vernetzungstreffen, PH Steiermark, Graz, Österreich [slides]

Emerging Technologies - from m- to seamless learning

27th October 2015: Emerging Technologies - from m- to seamless learning, Webinar Medien & Bildung. Rostock, Germany

Neue Lern- und Arbeitswelten? ... oder E-Learning im Jahr 2032

15. Oktober 2015: Neue Lern- und Arbeitswelten? Development Day / T-Mobile Austria, Wien [slides]

Freie Bildungsressourcen – wesentlicher Bestandteil des Unterrichts von morgen

28. September 2015: Freie Bildungsressourcen – wesentlicher Bestandteil des Unterrichts von morgen, Jahrestagung der Referenzschulen für Medienbildung, Dillingen, Deutschland [slides]

Design für eine Plattform zum Schreibenlernen im Grundschulalter

1 September 2015: Design für eine Plattform zum Schreibenlernen im Grundschulalter, DeLFI 2015, München, Deutschland [slides]

Ist-Analyse zu freien Bildungsmaterialien (OER) mit Schwerpunkt Hochschule

1 September 2015: Ist-Analyse zu freien Bildungsmaterialien (OER) mit Schwerpunkt Hochschule, GMW 2015, München, Deutschland [slides]

Emerging Technologies - from m- to seamless learning

24 June 2015: Emerging Technologies - from m- to seamless learning, ED-Media Conference 2015, Montreal, Canada [slides]

Impacts of Interactions in Learning-Videos: A Subjective and Objective Analysis

23 June 2015: Impacts of Interactions in Learning-Videos: A Subjective and Objective Analysis, ED-Media Conference 2015, Montreal, Canada [slides]

Why Facebook Swallowed WhatsApp!

22 June 2015: Why Facebook Swallowed WhatsApp!, ED-Media Conference 2015, Montreal, Canada [slides]

Learning Analytics - Principles & Constraints

22 June 2015: Learning Analytics - Principles & Constraints, ED-Media Conference 2015, Montreal, Canada [slides]

Teamsketch - Collaborative Drawing on iPads

22 June 2015: Teamsketch - Collaborative Drawing on iPads, ED-Media Conference 2015, Montreal, Canada [slides]

E-Learning an Hochschulen - Warum, Wieso, Wozu?

11. Juni 2015: E-Learning an Hochschulen - Warum, Wieso, Wozu?, Hochschuldidaktik Jour Fix, FH Vorarlberg, Dornbirn

iMooX - die drittgrößte Universität der Steiermarkt stellt sich vor

27. Mai 2015: iMooX - die drittgrößte Universität der Steiermark stellt sich vor, Symposium Hochschuldidaktik, Universität Graz [slides]

E-Learning Potentiale und Trends

11. Mai 2015: E-Learning Potential und Trends, Auftaktveranstaltung Stiftung Bildungspakt Bayern, Fürstenfeldbruck [slides]

First experiences with iMooX - an austrian wide MOOC platform

07 May 2015: First experiences with iMooX - an austrian wide MOOC platform
. 3rd SIG meeting of Eduhub [slides]

Was sagen die Studierenden zur E-Learning Strategie der Hochschule?

5. Mai 2015: Was sagen die Studierenden zur E-Learning Strategie der Hochschule?, FNMA-Tagung, Universität Salzburg [slides]

Studierende und ihre Anforderungen an die 
IT von heute

16. April 2015: Studierende und ihre Anforderungen an die 
IT von heute, ICT@University Tagung, Universität Graz [slides]

First experiences with iMooX - an austrian wide MOOC platform

25. March 2015: First experiences with iMooX - an austrian wide MOOC platform
. 3rd SIG meeting of Eduhub [slides]

iMooX - die drittgrößte Universität der Steiermarkt stellt sich vor

23. März 2015: iMooX - die drittgrößte Universität der Steiermarkt stellt sich vor, Symposium, Universität Graz [slides]

WTF is E-Learning?

6. März 2015: WTF is E-Learning? Keynote, Moodle Moot 2015, Lübeck, Germany [slides]

iMOOX - Lernen mit Massive Open Online Courses anhand unterschiedlicher didaktischer Ansätze

1. Dezember 2014: iMOOX - Lernen mit Massive Open Online Courses anhand unterschiedlicher didaktischer Ansätze, eLecture, VPH Burgenland, Wien

MINING AND VISUALIZING USAGE OF EDUCATIONAL SYSTEMS USING LINKED DATA

26. November 2014: MINING AND VISUALIZING USAGE OF EDUCATIONAL SYSTEMS USING LINKED DATA, European Immersive Education Summit, Vienna [slides]

A Contribution to Collaborative Learning Using iPads for School Children

24. November 2014: A Contribution to Collaborative Learning Using iPads for School Children, European Immersive Education Summit, Vienna [slides]

Ist der Touchscreen der Füller von morgen?

18. November 2014: Ist der Touchscreen der Füller von morgen? IBOBB 2014 Messe, Klagenfurt, Österreich

Ist das Schulbuch in Zukunft zwingend noch ein Buch?

17. November 2014: Ist das Schulbuch in Zukunft zwingend noch ein Buch? Fachgruppentreffen WIFI Klagenfurt, Klagenfurt, 2014 [slides]

Are MOOCs the chance to open-up Education?

7. November 2014: Are MOOCs the chance to open-up Education?, Behind the Scenes: The Making of a MOOC, Heidelberg [slides]

MOOCs und OER - wozu an österreichischen Hochschulen?

6. November 2014: MOOCs und OER - wozu an österreichischen Hochschulen?, CTL-Lecturers, Universität Wien

Zeig doch mal! - Tipps für die Erstellung von Lernvideos in Lege- und Zeichentechnik

29. Oktober 2014: Zeig doch mal! - Tipps für die Erstellung von Lernvideos in Lege- und Zeichentechnik, Webinar für DaF-LehrerInnen, online

Open Up Education
 Bildungsinhalte zugänglich machen

23. Oktober 2014: Open Up Education
 Bildungsinhalte zugänglich machen, Keynote, E-Learning Tag, Lörrach, Deutschland

Open Educational Resources – das Bildungssystem braucht sie

15. Oktober 2014: Open Educational Resources – das Bildungssystem braucht sie, Plenarvortrag für die Coding Week, Wiener Bildungsserver [slides]

Füllfeder? Ich schreibt mit dem Finger

02. Oktober 2014: Füllfeder? Ich schreibt mit dem Finger, Sparkassa Akademie, Eugendorf, Salzburg

Interaction in mass education

17. September 2014: Interaction in mass education, Keynote at SMART 2014 conference, Timisoaro, Rumania [slides]

Technologiegestützte Echtzeit- Interaktion in Massenvorlesungen im Hörsaal: Entwicklung und Erprobung eines digitalen Backchannels während der Vorlesung

03. September 2014: Technologiegestützte Echtzeit-Interaktion in Massenvorlesungen im Hörsaal: Entwicklung und Erprobung eines digitalen Backchannels während der Vorlesung, GMW 2014, Zürich [.pdf]

Web 2.0 technologies (and beyond) in Higher Education

15. July 2014: Web 2.0 technologies (and beyond) in Higher Education, University of Teacher Education Upper Austria, Austria [recording]

Learning Analytics in Math - Why Open Education?

8. July 2014: Learning Analytics in Math - Why Open Education? Presentation at Fourth Open Education Working Group Call, UK [slides]

Learning with Mobile Devices Perceptions of Students and Teachers at Lower Secondary Schools in Austria

26. Juni 2014: Learning with Mobile Devices Perceptions of Students and Teachers at Lower Secondary Schools in Austria, EdMedia 2014: World Conference on Educational Media and Technology, Tampere, Finnland

Do You Mind NSA Affair? Does the Global Surveillance Disclosure Impact Our Students?

25. Juni 2014: Do You Mind NSA Affair?Does the Global Surveillance Disclosure Impact Our Students?, EdMedia 2014: World Conference on Educational Media and Technology, Tampere, Finnland

MOOCs Completion Rates and Possible Methods to Improve Retention - A Literature Review

24. Juni 2014: MOOCs Completion Rates and Possible Methods to Improve Retention - a Literature Review, EdMedia 2014: World Conference on Educational Media and Technology, Tampere, Finnland

Technologies for Education in Higher Education

24. Juni 2014: Technologies for Education in Higher Education, EdMedia 2014: World Conference on Educational Media and Technology, Tampere, Finnland

Mobile Learning - More Than Just Hype?

24. Juni 2014: Mobile Learning - More Than Just Hype?, EdMedia 2014: World Conference on Educational Media and Technology, Tampere, Finnland

Support of Video-Based Lectures With Interactions - Implementation of a First Prototype

24. Juni 2014: Support of Video-Based Lectures With Interactions - Implementation of a First Prototype, EdMedia 2014: World Conference on Educational Media and Technology, Tampere, Finnland

Learning Analytics - Die gläsernen Lerner

17. Juni 2014: Learning Analytics - Die gläsernen Lerner, DINI-Zukunftswerkstatt, Fulda, Germany [slides]

Füllfeder? Ich schreibe mit dem Finger

22.Mai 2014: Füllfeder? Ich schreibe mit dem Finger, WIFI Trainerkongress, Wien, 2014 [slides]

L3T - Der Weg eines OER-Lehrbuches

21.Mai 2014: L3T - Der Weg eines OER-Lehrbuches, Open Commons-Kongress, Linz, 2014 [slides]

Zeig doch mal! – Tipps für die Erstellung von Lernvideos in Lege- und Zeichentechnik

24. April 2014: Zeig doch mal! – Tipps für die Erstellung von Lernvideos in Lege- und Zeichentechnik, iUNIG-Tagung Videos in der (Hochschul-)lehre, Kunstuniversität Graz [slides]

The TU Graz E-Book Strategy From Content Managment to Online Multiple Device Usage

14. April 2014: The TU Graz E-Book Strategy - From Content Managment to Online Multiple Device Usage, 5th International Workshop on Life-long Learning within European Framework, Mogilev, Belarus [slides]

Mobile Learning - ein Motivator für Lernende?

04. April 2014: Mobile Learning - ein Motivator für Lernende?, Weiterbildungsworkshop AutoUni Wolfsburg, Deutschland [slides]

E-Learning Potentiale und Trends

20. März 2014: E-Learning Potential und Trends, TUM eLearning-Tag, München, 2014 [slides]

Quo Vadis digital gestützter Unterricht?

19. März 2014: Quo Vadis digital gestützter Unterricht? Bildungsnetztag Salzburg AG, Salzburg, Austria [slides]

Learning Analytics - Schule neu denken?

20. Februar 2014: Learning Analytics - Schule neu denken? eBazar 2014, PH Wien [slides]

Freie Bildungsressourcen - Chancen und Notwendigkeit für den Unterricht

20. Februar 2014: Freie Bildungsressourcen - Chancen und Notwendigkeit für den Unterricht, eBazar, PH Wien [slides]

Offering cMOOCs collaboratively: The COER13 experience from the convenors’ perspective

11. February 2014: Offering cMOOCs collaboratively: The COER13 experience from the convenors’ perspective, Lausanne, Switzerland [slides]

Social Media an Hochschulen

28. Jänner 2014: Social Media an Hoschulen. Social Media Meeting, VIRTUAL VEHICLE Research Center, TU Graz

Ist das Lehrmittel der Zukunft noch ein Buch?

23. Jänner 2014: Ist das Lehrmittel der Zukunft noch ein Buch?, 6. Lehrmittelsymposium, Eramtlingen, Schweiz [slides]

Offene Online-Kurse für Massen (MOOC) – auch an österreichischen Universitäten?

6. Dezember 2013: Offene Online-Kurse für Massen (MOOC) – auch an österreichischen Universitäten?, Forum Lehre, Wien [slides]

Digital Natives - lernen Sie anders?

29. November 2013: Digital Natives - lernen sie anders?, Fachkonferenz Bildungssberatung, Wien [slides]

Ist der Touchscreen der Füller von morgen?

28. November 2013: Ist der Touchscreen der Füller von morgen?, NMS Vernetzungstreffen, PH Steiermark, Graz [Slides]

Ist der Touchscreen der Füller von morgen?

25. November 2013: Ist der Touchscreen der Füller von morgen?, AK Innovation Technologie, Wirtschaftskammer Österreiche, Wien [Slides]

7 Fragen zu E-Learning

4. November 2013: 7 Fragen zu E-Learning. Quo Vadis Lehre? TU Graz [slides]

Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien

22. Oktober 2013: Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien, OCG Impulse, Wien [slides]

Ist der Touchscreen der Füller von morgen?

22. Oktober 2013: Ist der Touchscreen der Füller von morgen?, Herbsttagung der Direktorinnen und Direktoren aller Schulstufen, Brixen, Italien [slides]

Haben LehrBÜCHER noch Zukunft?

09. Oktober 2013: Haben LehrBÜCHER noch Zukunft? DINI Jahrestagung 2013, Stuttgart, Germany

Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien

3. Oktober 2013: Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien, OCG Impulse, Innsbruck [slides]

Freie Bildungsressourcen - wesentlicher Bestandteil des Bildungssystems von morgen

20. September 2013: Freie Bildungsressourcen - wesentlicher Bestandteil des Bildungssystems von morgen, E-Learning Netzwerktreffen NRW, Duisburg, Deutschland

MOOCs & Open Education für eine Nachhaltige Entwicklung

8. August 2013: MOOCs & Open Education für eine Nachhaltige Entwicklung; Online-Webinar, Konzepte für eine zukunftsfähige Welt: Social Aspects, Berlin

Discussing Public Voting in the Web as a Measure to Democratize Award Decisions

02. August 2013: Discussing Public Voting in the Web as a Measure to Democratize Award Decisions, Social Media 2013 conference, HongKong, China [slides]

MLearning- More than just a Hype?

02. August 2013: M-Learning - More than just a Hype?, Social Media 2013 Conference, HongKong, China

Educational Technologies in Higher Education

10 July 2013: Educational Technologies in Higher Education, PH OÖ, Linz [recording]

Ist der Touchscreen der Füller von morgen?

02. Juli 2013: Ist der Touchscreen der Füller von morgen?, Vortrag BIFEB, Strobl, Österreich

Educational Technologies in Higher Education

27. Juni 2013: Educational Technologies in Higher Education, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2013, Victoria, Kanada

MLearning- More than just a Hype?

27. Juni 2013: MLearning- More than just a Hype?, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2013, Victoria, Kanada

M-Learning in Sub Saharan Africa Context- What is it about

27. Juni 2013: M-Learning in Sub Saharan Africa Context- What is it about, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2013, Viktoria, Kanada

Learning Activities in Personal Learning Environment

25. Juni 2013: Learning Activities in Personal Learning Environment, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2013, Victoria, Kanada

“Architecture Students Hate Twitter and Love Dropbox” or Does the Field of Study Correlates with Web 2.0 Behavior?

25. Juni 2013: “Architecture Students Hate Twitter and Love Dropbox” or Does the Field of Study Correlates with Web 2.0 Behavior? ,World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2013, Victoria, Kanada [slides]

“How satisfied are you with your MOOC?” - A Research Study on Interaction in Huge Online Courses

25. Juni 2013: “How satisfied are you with your MOOC?” - A Research Study on Interaction in Huge Online Courses, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2013, Victoria, Kanada [slides]

NFC als Brücke zwischen dem Print- und dem Online-Medium

10. Juni 2013: NFC als Brücke zwischen dem Print- und dem Online-Medium; 11. Koblenzer eLearning-Tage, Koblenz, Deutschland [slides]

Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien

6. Juni 2013: Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien, OCG-Impulse 2013, Salzburg [slides]

Der Wert und die Finanzierung von freien BildungsressOERcen - Was sagt der FinanzOER?

27. Mai 2013: Der Wert und die Finanzierung von freien BildungsressOERcen - Was sagt der FinanzOER?, Open Online Course zu OER (COER13), Thübingen [slides]

Personal Learning Environment

27. Mai 2013: Personal Learning Enviroment, Saxon Open Online Courses (SOOC13), Dresden

Social Media Learning

25. April 2013: Social Media Learning, ExpertInnenforum Hochschuldidaktik FH OÖ, Linz [slides]

Lehr- und Lernunterlagen als E-Books – Übersicht über weltweite Initiativen

3. April 2013: Lehr- und Lernunterlagen als E-Books – Übersicht über weltweite Initiativen; Vlaj, G. & Ebner, M; Edudays 2013, Krems [slides]

Freie Bildungsressourcen - wesentlicher Bestandteil des Bildungssystems von morgen

3. April 2013: Freie Bildungsressourcen - wesentlicher Bestandteil des Bildungssystems von morgen, Edudays 2013, Krems [slides]

Warum Open Educational Resources?

13. März 2013: Warum Open Educational Resources?, Tag der Informatik Fachdidaktik, PH Graz, Graz [slides]

Warum Open Educational Resources?

04. März 2013: Warum Open Edcuational Resources?, Keynote, 2. DaFWEBKON, online [slides]

Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien

28. Februar 2013: Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien, OCG-Impulse 2013, Klagenfurt [slides]

Ist der Touchscreen der Füller von morgen?

19. Februar 2013: Ist der Touchscreen der Füller von morgen?, Fachtagung Professional eLearning, Bildungsmesse didacta, Keynote [slides]

Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien

5. Februar 2013: Die Zukunft von Lern- und Lehrmaterialien, IBOOB 2013, Graz [slides]

Warum sind MOOCs offen?

31. Jänner 2013: Warum sind MOOCs offen? Diskussionrunde beim "deutschsprachigen MOOC Maker Course" [Link]

Warum Open Educational Resources?

17. Jänner 2013: Warum Open Educational Resources?, DaF-Webinar [slides]

Learning Analytics am Beispiel des Mathetrainers

22. November 2012: Learning Analytics am Beispiel des Mathetrainers, Campus Innovation Hamburg, Deutschland [slides]

Intelligenter 1x1 Trainer

22. November 2012: Intelligenter 1x1-Trainer; Schön, M. & Ebner, M.; Netidee-Projektpräsentation, Wien, Austria [slides]

Learning Analytics mit Learning Apps

19. November 2012: Learning Analytics mit Learning Apps; Schön, M & Ebner, M.; 1. P@d-Day 2012, Saarbrücken, Germany [slides]

Kooperation durch Medien - Alte Methoden neu gedacht?

14. November 2012: Kooperation durch Medien - Alte Methoden neu gedacht?, Keynote, Fachtagung VHS Meidling, Wien, Austria [slides]

Learning in the Mobile Age

7. November 2012: Learning in the Mobile Age, Invited Talk, Austrian eLearning Conference (AeLC), Wien [slides]

Für die Kinder von heute ist der Füller der Touchscreen

24. Oktober 2012: Für die Kinder von heute ist der Füller der Touchscreen, Keynote, 9. wbt-Fachtagung , Bielefeld, Deutschland [slides]

When Learning goes mobile

26. September 2012: When Learning goes mobile, Professional Learning Europe, Köln, Germany [slides]

Das Projekt L3T - Einblicke und Erfahrungen

15. September 2012: Das Projekt L3T - Einblicke und Erfahrungen, OER Barcamp, Bremen, Deutschland

Frei zugängliche Bildungsressourcen für die Sekundarstufe - eine Analyse von deutschsprachigen Online-Angeboten und der Entwurf eines "OER-Quality-Index

11. September 2012: Frei zugängliche Bildungsressourcen für die Sekundarstufe - eine Analyse von deutschsprachigen Online-Angeboten und der Entwurf eines "OER-Quality-Index, GMW 2012, Vienna, Austria [slides]

Freie Bildungsmaterialien - warum diese auch für Österreich relevant sind?

28. August 2012: Freie Bildungsmaterialien - warum diese auch für Österreich relevant sind?, WikiSym - Open Commons Kongress 2012, Linz, Austria [slides]

Personal Learning Environment – Generation 2.0

27. Juni 2012: Personal Learning Environment - Generation 2.0, ED-Media 2012, Denver, USA [slides]

Mobile Learning — More Than Just a Hype?

27. Juni 2012: Mobile Learning - More Than Just a Hype?, ED-Media 2012, Denver, USA [slides]

Have They Changed? Five Years of Survey on Academic Net-Generation

27. Juni 2012: Have They Changed? Five Years of Survey on Academic Net-Generation, ED-Media 2012, Denver, USA [slides]

Fun - A Prerequisite for Learning Games

26. Juni 2012: Fun -  A Prerequisite for Learning Games, ED-Media 2012, Denver, USA [slides]

Web 2.0 Technologies in Higher Education

26. Juni 2012: Web 2.0 Technologies in Higher Education, ED-Media 2012, Denver, USA [slides]

Lehrtexte als Bücher in der Sackgasse oder auf der Überholspur?

19. Mai 2012: Lehrtexte als Bücher in der Sackgasse oder auf der Überholspur?, Zukunft Basisbildung: Web Literarcy, FH Joanneum, Graz [slides]

Ist ein Lehrbuch morgen noch ein Buch?

12. Juni 2012: Ist ein Lehrbuch morgen noch ein Buch?, 10. Koblenzer eLearning Tage 2012, Koblenz [slides]

Gedanken zu Learning Analytics

05. Juni 2012: Gedanken zu Learning Analytics, OPCO 2012 [Folien]

Freie Bildungsmaterialien - wesentlicher Bestandteil der Bildungseinrichtungen von morgen

22. Mai 2012: Freie Bildungsmaterialien - wesentlicher Bestandteil der Bildungseinreichtungen von morgen, Woche der Freien Bildung, Graz [Folien]

L3T - Ein Lehrbuch und mehr

11. Mai 2012: L3T - Ein Lehrbuch und mehr, Informationsveranstaltung bm:uk "Virtuelle PH", Wien, Österreich [Link]

Ist E-Learning in der Informationsgesellschaft von heute als selbstverständlich?

06. Mai 2012: Ist E-Learning in der Informationsgesellschaft von heute als selbstverständlich?, 1. DaF Web Konferenz 2012

Mobile Learning - Lernen wir unterwegs?

17. April 2012: Mobile Learning - Lernen wir unterwegs?, Keynote Swiss eLearning Conference, Zürich, Schweiz [Link]

Social Networks - Danger, Big Business or simply Chance?

16. April 2012: Social Networks - Danger, Big Business or simply Chance?, ISEP 2012 Symposium, TU Graz [Link]

Social Networks - Danger, Big Business or simply Chance?

16. Februar 2012: Social Networks - Danger, Big Business or simply Chance?, eduhub Webinar, Lausanne, Schweiz

iTunes U @ Technische Universität Graz

12. Dezember 2011: iTunes U @ Technische Universität Graz, iTunes U Executive Briefing, Wien

E-Learning at Graz University of Technology

30. November 2011: E-Learning at Graz University of Technology, TU Graz staff week, Technische Universität Graz

M-Learning - who needs it?

24. November 2011: M-Learning - who needs it?, E-Learning Impulse, Technische Universität Wien

Open Educational Resouces are different

18. November 2011: Open Educational Resouces are different, iCultures & Ethics of Sharing, Universität Innsbruck

Is Twitter a tool for Mass-Education?

3. November 2011: Is Twitter a tool for Mass-Education?, S-ICT 2011: Virtual Mobility, Technische Universität Wien

iPads in Schools - A Case Study

18. Oktober 2011: iPads in Schools - A Case Study, 6. eLearning Didaktik Fachtagung, Wien

Forum neue Medien in der Lehre Austria - eine Geschichte frei nach Hans Christian Andersen

18. Oktober 2011: Forum neue Medien in der Lehre Austria - eine Geschichte frei nach Hans Christian Andersen, 6. eLearning Didaktik Fachtagung, Wien

Game Based Learning (GBL) am Beispiel von iGeo

18. Oktober 2011: Game Based Learning (GBL) am Beispiel von iGeo, 6. eLearning Didaktik Fachtagung, Wien

Ist das Lehrbuch der Zukunft noch ein Buch?

10. Oktober 2011: Ist das Lehrbuch der Zukunft noch ein Buch?, Hochschule in Print, Technische Universität Graz

A Qualitative Approach towards Discovering Microblogging Practices of Scientists

21. September 2011: A Qualitative Approach towards Discovering Microblogging Practices of Scientists, 14th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL2011) ̶ 11th International Conference Virtual University (vu'11), Piestany

Playing a Game in Civil Engineering

21. September 2011: Playing a Game in Civil Engineering, 14th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL2011) ̶ 11th International Conference Virtual University (vu'11), Piestany

Der Wert und die Finanzierung von freien Bildungsressourcen

7. September 2011: Der Wert und die Finanzierung von freien Bildungsressourcen, GeNeMe 2011, Dresden

Mit Vielen offene Bildungsressourcen erstellen: Neue Wege der Erstellung von Lehrbüchern am Beispiel L3T

6. September 2011: Mit Vielen offene Bildungsressourcen erstellen: Neue Wege der Erstellung von Lehrbüchern am Beispiel L3T, GMW 2011, Dresden

First steps towards an integration of a Personal Learning Environment at university level

12. Juli 2011: First steps towards an integration of a Personal Learning Environment at university level, ICT 2011, Online-Vortrag, Hong Kong

The World of Widgets – An Important Step Towards a Personalized Learning Environment

11. Juli 2011: The World of Widgets – An Important Step Towards a Personalized Learning Environment, Workshop at PLE Conference 2011, Online-Vortrag, Southampton

Web 2.0 in Higher Education

28. Juni 2011: Web 2.0 in Higher Education, ED-Media Conference 2011, Lissabon

Reading and Learning with Any Device University Content for E-Books and E-Reader

28. Juni 2011: Reading and Learning with Any Device University Content for E-Books and E-Readers, ED-Media Conference 2011, Lissabon

SEMantic Internet Education (SEMIE) Tool

28. Juni 2011: SEMantic Internet Education (SEMIE) Tool, ED-Media Conference 2011, Lissabon

The Facebook Generation Boon or Bane for E-Learning at Universities?

28. Juni 2011: The Facebook Generation Boon or Bane for E-Learning at Universities?, ED-Media Conference 2011, Lissabon

Lehrbücher der Zukunft als wesentlicher Bestandteil von Open Educational Resources (OER)

15. Juni 2011: Lehrbücher der Zukunft als wesentlicher Bestandteil von Open Educational Resources (OER), Vortragsreihe e-Business, Freie Universität Berlin

M-Learning - Education of the Ne(x)t Generation?

30. Mai 2011: M-Learning - Education of the Ne(x)t Generation?, Open Course 2011, Online-Vortrag, Frankfurt

Digitales Lehren und Lernen: Wie verändern Neue Medien den Unterricht?

24. Mai 2011: Digitales Lehren und Lernen: Wie verändern Neue Medien den Unterricht?, 5 Jahre Geb.feier der DaF-Community, Online Vortrag, Graz

L3T - Das Lehrbuch für Lehren und Lernen mit Technologien

16. Mai 2011: L3T - Das Lehrbuch für Lehren und Lernen mit Technologien, Edudays 2011, Krems

M-Learning - Education of the Ne(x)t Generation?

16. Mai 2011: M-Learning - Education of the Ne(x)t Generation?, Keynote Edudays 2011, Krems

Digitales Lehren und Lernen: Wie verändern Neue Medien den Unterricht?

7. April 2011: Digitales Lehren und Lernen: Wie verändern Neue Medien den Unterricht?, Keynote 15. Workshop der Arbeitsgruppe Computerunterstützte Lehr- und Lernsysteme in der Medizin, Berlin

Digitales Lehren und Lernen: Wie verändern Neue Medien den Unterricht?

4. April 2011: Digitales Lehren und Lernen: Wie verändern Neue Medien den Unterricht?, Vita activa Vortragsreihe "Übergänge im späteren Leben", Graz

L3T assits m-Learning

21. März 2011: L3T assits m-Learning, Mobile learning: Crossing boundaries in convergent environments, Bremen

L3T - Das Lehrbuch für Lehren und Lernen mit Technologien

1. Februar 2011: L3T - Das Lehrbuch für Lehren und Lernen mit Technologien, Learntec, Karlsruhe

E-Learning an der Hochschule, Konzept und Strategie am Beispiel der TU Graz

13. Jänner 2011: E-Learning an der Hochschule, Konzept und Strategie am Beispiel der TU Graz, Neue Medien in der Lehre, Montanuniversität Leoben

Konzeption / Architektur von modernen Lernumgebungen

16. Dezember 2010: Konzeption / Architektur von modernen Lernumgebungen, Habilitationsvotrag, Technische Universität Graz, Österreich

Hat mLearning an Universitäten Zukunft?

2. Dezember 2010: Hat mLearning an Universitäten Zukunft?, Gastvortrag, Universität Graz, Österrreich

eLearning at Graz University of Technology

2. Dezember 2010: eLearning at Graz University of Technology, workshop, Graz, Österreich

iPhone / iPad Interface Design

4. November 2010: iPhone / iPad Interface Design, Workshop, USAB 2010, Klagenfurt, Österreich

Lernen, Internet, Individualität - wo kann Technologie unterstützen?

14. September 2010: Lernen, Internet, Individualität - wo kann Technologie unterstützen?., Workshop Future PLM, Graz

Einsatz von Web-2.0-Technologien in Lehrveranstaltungen

7. September 2010: Einsatz von Web-2.0-Technologien in Lehrveranstaltungen, Bundeswehr Universität Hamburg, 7. Fernausbildungskongress, Hamburg, Deutschland

Social Media - Changing The Way We Work

2. September: Social Media - Changing The Way We Work, Credit Suisse, Zürick, Schweiz

Academic Use of Microblogging

31. August 2010: Academic Use of Microblogging, AIECS Conference, Graz

iPad - Human Interface Guidelines

17. August 2010: iPad - Human Interface Guidelines, Workshop Apple Austria, Wien

Digitale Lernumgebungen an Universitäten

21. Juli 2010: Digitale Lernumgebungen an Universitäten, Workshop WU Wien

EduPunk – possible in Higher Education Environments?

30. Juni 2010: EduPunk – possible in Higher Education Environments?, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, Toronto

Has Web2.0 Reached the Educated Top?

01. Juli 2010: Has Web2.0 Reached the Educated Top?, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, Toronto

Personal Learning Environment for Higher Education – A First Prototype

01. Juli. 2010: Personal Learning Environment for Higher Education – A First Prototype. - World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, Toronto

RT @twitter ist die Uni auf Facebook? #DigitalUniversity #l3t

22. Juni 2010: RT @twitter ist die Uni auf Facebook? #DigitalUniversity #l3t, e-learning-Tag 2010, Innsbruck

uLearning? Future of Education from a technical perspective

03. Mai. 2010: uLearning? Future of Education from a technical perspective. - 2. Zukunftswerkstatt Forum Neue Medien Austria, Graz

Streaming in der Lehre – Relativiert die Erfahrung den Hype?

30. April 2010: Streaming in der Lehre – Relativiert die Erfahrung den Hype?, 6. e-Learning Tag an der TU Wien, Wien

Microblogging in Higher Education

04. Februar 2010: Microblogging in Higher Education, Learntec 2010, Karlsruhe

Microblogging in Higher Education

18. Jänner 2010: Microblogging in Higher Education, Online Webmontag, Salzburg

Digitale Lernumgebungen an Universitäten - wo ist Ende?

23. November 2009: Digitale Lernumgebungen an Universitäten - wo ist Ende?, TU Dresden, Dresden

Seeing the System through the End Users’ Eyes

10. November 2009: Seeing the System through the End Users’ Eyes: Shadow Expert Technique for Evaluating the Consistency of a Learning Management System, USAB 2009, Linz

Befragungen Studierender zum Thema eLearning

26. Oktober 2009:Befragungen Studierender zum Thema eLearning, Online Podium e-teaching.org [Link]

(Micro-) Blogging im universitären Kontext - Einsatzbericht

22. Oktober 2009:(Micro-) Blogging im universitären Kontext - Einsatzbericht, 1. Online Meeting / AG: Lehren und Lernen im Web [Link]

Personal Learning Environment - A Conceptual Study

24. September:Personal Learning Environment - A Conceptual Study, ICL 2009, Villach, Austria, Podcast

e-Learning Heute/Morgen

15. September:e-Learning Heute/Morgen, 30. Bibliothekertag, Graz, Austria, Podcast

Trends Discovery in the Field of E-Learning with Visualization

24. Juni 2009:Trends Discovery in the Field of E-Learning with Visualization, Honolulu (USA), 21st ED-Media Conference

How People are Using Twitter during Conferences

05. Mai 2009: How People are Using Twitter during Conferences, Salzburg, 5th EduMedia Conference

Technology Enhanced Learning

06. März 2009: Technology Enhanced Learning, Kolloquiumsvotrag, Technische Universität Graz

e-Learning - Trend oder Notwendigkeit

02. April 2009: e-Learning - Trend oder Notwendigkeit, Veranstaltung Trends in der Lehre, Technische Universität Graz

EduPunk - possible for Higher Education environments?

06. April 2009: EduPunk - possible for Higher Education environments?, Online Round Table on Free Educational Resources, [Link]

e-Learning - ein notwendiges Übel?

29. November 2008: e-Learning - ein notwendiges Übel?, Tagung zum Thema “Die Lehre an Universitäten - Vom Schattendasein ins Rampenlicht, Universität Graz

QR Code - The Business Card of Tomorrow?

6. November 2008: QR Code - The Business Card of Tomorrow?, FH Science Day, Linz

eEducation at Graz University of Technology - on way towards uLearning

28. Oktober 2008: eEducation at Graz University of Technology - on way towards uLearning, Glasgow Caledonian University, Glasgow, Podcast

The Power of Weblogs

27.Oktober 2008: The Power of Weblogs, Glasgow Caledonian University, Glasgow, Podcast

Podcasting

10. Oktober 2008: Podcasting, Thementisch, Learntec Forum Austria, Wien

EduPunk - das kreative Chaos als Strategie?

9. Oktober 2008: EduPunk - das kreative Chaos als Strategie?, Präsentation "Multimedia in Bildung und Wirtschaft",Ilmenau

Can Confidence Assessment Enhance Traditional Multiple-Choice Testing?

25. September 2008: Can Confidence Assessment Enhance Traditional Multiple-Choice Testing?, Präsentation bei der ICL 2008,Villach

"Weblogs, more than just a toy?" or "Should I keep a e-Portfolio for my PhD study?"

25. September 2008:"Weblogs, more than just a toy?" or "Should I keep a e-Portfolio for my PhD study?", Präsentation bei der ICL 2008,Villach

Has the Net-Generation Arrived at the University?

18. September 2008: Has the Net-Generation Arrived at the University?; Präsentation bei der 13. GMW Tagung, Krems

Microblogging & the consequences

17. September 2008: Microblogging & the consequences; Präsentation bei der eVideo Online Conference 2008

A Blog Sphere for Higher Education

04. Juli 2008: A Blog Sphere for Higher Education; Präsentation bei der 20th World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED-Media), Wien, 2008

Has the end of chalkboard come?

26. Juni 2008: Has the end of chalkboard come? A survey about the limits of Interactive Pen Displays in Higher Education; Präsentation bei der 4th International Microlearning Conference, Innsbruck, Austria

E-Education in Civil Engineering - A Promise for the Future?

28. Mai 2008: E-Education in Civil Engineering - A Promise for the Future?, Präsentation beim 6th AECEF Symposium on Civil Engineering Education in Changing Europe, Vilnius, Litauen

Microblogging - more than fun?

12. April 2008: Microblogging - more than fun?, Präsentation IADIS Mobile Learning Conference 2008, Algarve, Portugal

eLearning an der TU Graz

03. April 2008: eLearning an der TU Graz , Vortrag am 2. e-Learning Tag der TU Graz, Graz

Podcasting, Blogging und Wikis auf dem Weg in die Hochschullehre

14. März 2008: Podcasting, Blogging und Wikis auf dem Weg in die Hochschullehre - Strategie, Umsetzung und Support , Vortrag am 4. e-Learning Tag der TU Wien, Wien

e-Learning in Higher Education

06. November 2007: e-Learning in Higher Education , Vortrag SACS' 07 - Significant Advances in Computer Science , Graz

e-Learning in Civil Engineering

19. Oktober 2007: e-Learning in Civil Engineering, Invited Talk at George Mason University, USA

Web 2.0 Technologien in der Bauingenieurausbildung

20. September 2007: Web 2.0 Technologien in der Bauingenieurausbildung, Vortrag Forum Bauinformatik, TU Graz

Web 2.0 Technology: Future Interfaces for Technology Enhanced Learning?

27. Juli 2007: Web 2.0 Technology: Future Interfaces for Technology Enhanced Learning?, Vortrag HCII 2007, Beijing

eLearning - Was war/ist/wird?

16. Juli 2007: eLearning - Was war/ist/wird?, Vortrag Rotary Club, Graz

eLearning an der TU Graz

12. Juli 2007: eLearning an der TU Graz, Vortrag Interne Veranstaltung der Arbeitsgruppe Vernetztes Lernen, TU Graz

Wie kommt der Professor auf mein Handy?

5. Juli 2007: Wie kommt der Professor auf mein Handy?, Vortrag 1. iUNIg Fachtagung "Lifetime Podcasting".

e-Learning in Civil Engineering - Six Years of Experience at Graz University of Technology

28.Juni 2007: e-Learning in Civil Engineering - Six Years of Experience at Graz University of Technology , Vortrag 24th W78 Conference Maribor 2007 & 14th EG-ICE Workshop & 5th ITC@EDU Workshop, Marburg

TU Graz goes Podcast

21.Juni 2007: TU Graz goes Podcast, Vortrag 3rd International Microlearning Conference 2007, Innsbruck

TU Graz LearnLand

4. Mai 2007: TU Graz LearnLand, Gastvortrag, Universität Klagenfurt, Klagenfurt

Aktive und motivierte WikiBlog-Caster in Learning Communities - Illusion oder absehbare Realität?

30. April 2007: Aktive und motivierte WikiBlog-Caster in Learning Communities - Illusion oder absehbare Realität? Vortrag im Rahmen der Online Round Table e-Learning 2.0, TU Illmenau

E-Learning 2.0 = e-Learning 1.0 + Web 2.0?

13. April 2007: E-Learning 2.0 = e-Learning 1.0 + Web 2.0? Vortrag auf der IEEE Konferenz ARES 2007, TU Wien, Wien

From e- to u-Learning: A LifeLong Learning Support

14. März 2007: From e- to u-Learning: A LifeLong Learning Support, Vortrag LifeLongLearning an der TU Graz, TU Graz

TUGLL - der Weg einer Idee

17. Jänner 2007: TUGLL - der Weg einer Idee, Vortrag Round Table Discussion "ePortfolio", FH Joanneum, Graz

Wikis: Do They Need Usability Engineering?

23. November 2006: Wikis: Do They Need Usability Engineering?, Präsentation 2nd Usability Symposium WG HCI&UE, Wien

Wikipedia: Hype oder Zukunftshoffnung in der Hochschullehre?

17. November 2006: Wikipedia: Hype oder Zukunftshoffnung in der Hochschullehre?, Präsentation 13. FNMA Tagung, Graz Podcast

Selbstgesteuertes Lernen mit Hilfe des Wikipedia-Prinzips

11. November 2006: Selbstgesteuertes Lernen mit Hilfe des Wikipedia-Prinzips, Präsentation Tagung Learning Community, Klagenfurt Podcast

Web 2.0 Usability: Chancen für Lernen und Lehre?

19. September 2006 : Web 2.0 Usability: Chancen für Lernen und Lehre?, Präsentation HCI&UE Workshop, Wien, Austria,

Why is Wikipedia so Successful? Experiences in Esatblishing the Principles in Higher Education

6. September 2006 : Why is Wikipedia so Successful? Experiences in Esatblishing the Principles in Higher Education, Präsentation I-KNOW 06, Graz, Austria,

Usability Tests und deren Einsatz bei der Entwicklung von Lerntools für die Hochschullehre - ein Erfahrungsbericht

9. Juni 2006: Usability Tests und deren Einsatz bei der Entwicklung von Lerntools für die Hochschullehre - ein Erfahrungsbericht, Präsentation bei der 12. FNMA Tagung an der FH Dornbirn Online Präsentation

Qualitätssicherung im eLearning: Neue Ansätze zur Evaluierung selbstgesteuerter Lerntools

13. März 2006: Qualitätssicherung im eLearning: Neue Ansätze zur Evaluierung selbstgesteuerter Lerntools, Präsentation am Expertentreffen - Qualitätssicherung im eLearning, Frankfurt

e-Learning im konstruktivem Ingenieurbau

07. Oktober 2005: e-Learning im konstruktivem Ingenieurbau, Präsentation am 45. Forschungskolloquium des DAfStb, Wien

Facility Managment und m-Learning - zwei völlig verschiedene Fachgebiete?

29. September 2005: Facility Managment und m-Learning - zwei völlig verschiedene Fachgebiete? Präsentation im Forum Bauinformatik, Cottbus

4 Jahre Einsatz neuer Medien im Stahlbetonbau – ein Erfahrungsbericht

4. März 2005: 4 Jahre Einsatz neuer Medien im Stahlbetonbau – ein Erfahrungsbericht Präsentation auf der E. Tutorial Tagung ETH Zürich

EC2 – im Vergleich zur ÖNORM B4700

19.November 2004: EC2 – im Vergleich zur ÖNORM B4700 Präsentation auf der SCIA-User Tagung

Spielend lernen – auch auf der Hochschule möglich?

22. September 2004: Spielend lernen – auch auf der Hochschule möglich? Präsentation am 3. eLearning Tag der FH Joanneum, Graz

Multimedia in Higher Education: Three year of Experience with e-Learning for Civil Engineering

7. Mai, 2004: Multimedia in Higher Education: Three year of Experience with e-Learning for Civil Engineering Präsentation auf der „First Central European International Multimedia and Virtual Reality Conference, Vezprem, Hungary 6-8 May

Stahlbetonbau und Neue Medien – Vision oder Widerspruch

21. Oktober 2003: Stahlbetonbau und Neue Medien – Vision oder Widerspruch Präsentation auf der Konferenz „Neue Medien in der Aus- und Weiterbildung von Bauingenieuren und Architekten“, Darmstadt

Die Anwendung des 3-2-1 Modells didaktischer Elemente in der Hochschulpraxis

18. September 2003: Die Anwendung des 3-2-1 Modells didaktischer Elemente in der Hochschulpraxis 8 th European Conference on Media in Higher Education, GMW 2003, Duisburg 17.-19. September 2003

Community Without A Vision Wont’ Work

18. August 2003: Community Without A Vision Wont’ Work Präsentation auf der ersten “Global Conference Interactive Convergence: Research in Multimedia”, Prag

Instructional Use of Engineering Visualisation – Interaction Design in eLearning for Civil Engineering

24. Juni 2003: Instructional Use of Engineering Visualisation – Interaction Design in eLearning for Civil Engineering Präsentation auf der 10. HCI-Konferenz, Kreta 22-27.Juni 2003

eLearning im Studium Bauingenieurwesen

30. November 2002: eLearning im Studium Bauingenieurwesen Vortrag am 5. Business Meeting des Forums für Neue Medien, Innsbruck

eLearning – Multimediales Lernen des 21. Jahrhunderts

24. Oktober 2002: eLearning – Multimediales Lernen des 21. Jahrhunderts Vortrag am 1.Tag der neuen Medien der Montanuniversität Leoben, Leoben

Methoden zur Betonverstärkung - Einsatz von Faserverbundwerkstoffen

15. Mai 2002: Methoden zur Betonverstärkung - Einsatz von Faserverbundwerkstoffen Vortrag im Rahmen 1. BTZ-Tagung, BTZ Graz

Konzepte der Betonerhaltung – Verstärkung mittels Faserverbundwerkstoffen

6. und 7. Mai 2002: Konzepte der Betonerhaltung – Verstärkung mittels Faserverbundwerkstoffen Vortrag im Rahmen der FRP-Fachtagung, Lehrbauhof Salzburg am 7.5.2002

MML Projekt „Basis Betonbau

17. April 2002: MML Projekt „Basis Betonbau“ Vortrag im Forum für Multimediale Lehre an der Technischen Universität Graz