[conference, CfP] Symposium: Seamless Learning #iunig #zfhe

Am 8. und 9. September 2016 wird wieder ein iUNIG-Symposium stattfinden in Graz. Dieses Mal zum Thema „Seamless Learning„. Wir wollten auch unsere erfolgreiche Kooperation mit der ZFHE fortsetzen und deswegen gibt es dort auch wieder den Call for Papers. Wir freuen uns auf zahlreiche Einreichungen:

Das Lernen und Lehren wird im 21. Jahrhundert immer stärker von neuen (multi-)medialen Inhalten und Endgeräten geprägt, und dieser Prozess wird sich in den nächsten Jahren weiter verstärken und das Lernumfeld und damit den Themenkomplex „Bildung“ weitreichend verändern. Virale Kommunikation und Erreichbarkeit über (soziale) Medienkanäle sind mittlerweile aus dem Alltag der Lernenden nicht mehr wegzudenken. Mobile Endgeräte sind Bestandteil des täglichen Lebens und werden zunehmend in Lehr- und Lernprozessen verwendet, jedoch teilweise unzureichend in diese integriert.
Der Themenschwerpunkt folgt dem Konzept des von WONG & LOOI (2011) definierten (Mobile Assisted) Seamless Learning und soll dessen Integration und Möglichkeiten im Unterricht bzw. Selbststudium näher beleuchten und erarbeiten. Dabei versucht man durch Seamless Learning entsprechende Lernszenarien zu schaffen, die ein durchgängiges Lernen in den folgenden vier Situationen ermöglichen:

  • Formales Lernen innerhalb des Unterrichts
  • Formales Lernen außerhalb des Unterrichts
  • Informelles Lernen innerhalb des Unterrichts
  • Informelles Lernen außerhalb des Unterrichts

[Link zum Call for Papers]

[publication] Use of Learning-Analytics-Applications in Mathematic with Elementary Learners #LearningAnalytics

Our paper about „Use of Learning-Analytics-Applications in Mathematic with Elementary Learners“ got published in the International Journal of Academic Research in Education.
Abstract:

This paper describes a study about the use of learning analytical applications in everyday school life. The research study took place in an Austrian secondary school during the mathematics courses. The subjects of the courses were the four basic arithmetical operations in the set of the natural numbers. All together two mathematics classes with 46 children at the age of 10 to 11 participated in this study. The aim was to test the usefulness of mathematics trainers, developed by the University of Technology in Graz, under real conditions. Therefore, one of the classes was determined as the experimental group, which studied with the mathematics trainers. The other class was set as the control group. This class operated with traditional exercise sheets. A pre-test and post-test control-group study indicated that the use of mathematics trainers does not decrease learning outcomes, but it points out other benefits during the whole learning arrangement. These advantages include error analysis, time saving in comparing the homework and enjoying the work with the trainers.

[Link to full article]

Reference: Ebner, M. & Pronegg, M. (2015). Use of Learning Analytics Applications in Mathematics with Elementary Learners. International Journal of Academic Research in Education, 1(2), 26‐39. DOI: 10.17985/ijare.37247

[presentation] A STEM MOOC for School Children – What Does Learning Analytics Tell us? #imoox

Our presentation about „A STEM MOOC for School Children – What Does Learning Analytics Tell us?“ at this year ICL 2015 conference is online available. We did this work to contribute to the workshop on „Learning and Assessment Analytics in STEM Education„:

Klicken Sie auf den unteren Button, um den Inhalt von de.slideshare.net zu laden.

Inhalt laden

[publication] Mining and Visualizing Trends from Educational Systems using Linked Data

Our chapter about „Mining and Visualizing Trends from Educational Systems using Linked Data“ as part of the book „Immersive Education“ got published.
Abstract:

This work introduces a case study on usage of semantic context modelling and creation of Linked Data from logs in educational systems like a Personal Learning Environment (PLE) with purpose on improvements in generally with respect to social and semantic analysis of the parameters on user and activity centric level. Sample case study demonstrates the usage of semantic modelling of the activity context using adequate domain specific ontologies and semantic technologies and visualization of such data as result of analysis of such modelled data represented in the form of Linked Data. This approach implies the easy interfacing and extensibility on machine or human level offering fast insight on statistical trends.

[Link to draft version at ResearchGate]

Reference: Softic, S., Taraghi, B., Ebner, M. (2015) Mining and Viszualising Trends from Educational Systems using Linked Data. In: Immersive Education. Ebner, M., Erenli, K., Malaka, R., Pirker, J., Walsh, A. (Eds.). Communications in Computer and Information Science 486. Springer. pp. 17-26

[imoox] Der Online-Kurs zum Making mit Kindern im Radio! #orf #making #digitalleben #imoox

Franz Zeller und die Reihe „Digital Leben“ beim ORF interessiert alle digitalen und technologischen Aspekten des Lebens. Toll, dass dazu auch der kostenlose Online-Kurs „Making mit Kindern“ gehört und dieser gestern in der Sendung vorgestellt wurde. Zum Nachlesen und Nachhören (zumindest einige Tage) steht das ganze auf den ORF-Seiten. Und zur Anmeldung zum Kurs geht es bitte hier: Hier entlang

(C) ORF Digitales Leben
(C) ORF Digitales Leben

[publication] A Contribution to Collaborative Learning Using iPads for School Children

Our chapter about „A Contribution to Collaborative Learning Using iPads for School Children“ as part of the book „Immersive Education“ got published.
Abstract:

Collaboration has a very positive effect on students’ learning experiences as well as their social interactions. Our research study aims towards enhancing the learning experience, stimulating communication and cooperative behavior to improve learning. Making use of recent technological advancements (tablets) and gaming as a motivational factor, a prototype application in form of a multiplayer learning game for iPads was designed and developed. In a face-to-face setting, connecting up to four devices, the players (learners) have to solve word puzzles in a collaborative way. Furthermore, a web-interface for teachers provides the possibility to create custom content as well as to receive feedback of the children’s performance. A first field study at two primary schools in Graz showed promising results for the learning behavior of school children.

[Link to draft version at ResearchGate]

Reference: Ebner, M., Kienleitner, B. (2015) A Contribution to Collaborative Learning Using iPads for School Children. In: Immersive Education. Ebner et al (Ed.). Springer. New York-Berlin-Heidelberg. pp 3-16

[imoox] „Making“ – Kreatives digitales Gestalten mit Kindern #imoox #maker2015

Mit Bananen Klavier spielen? Traumhäuser in 3D drucken? Games selber programmieren? Es gibt zahlreiche Möglichkeiten, wie PädagogInnen die neuen digitalen Werkzeuge im Unterricht oder der offenen Kinder- und Jugendarbeit zum kreativen digitalen Gestalten einsetzen können. An Einsteiger/innen wendet sich der siebenwöchige kostenlose Online-Kurs „Making – Kreatives digitales Gestalten mit Kindern“, der von zahlreichen Expertinnen und Experten zum Making mit Kindern mitgestaltet und unterstützt wird. Der Kurs startet am 19. Oktober 2015 – und wir freuen uns auch auf jede Unterstützung bei der PR für den Kurs und damit für die Sache selbst: Making rockt!

Jetzt anmelden auf imoox.at: https://imoox.at/wbtmaster/startseite/maker.html

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

Bildschirmfoto 2015-09-13 um 20.03.57

[app] Divisionstrainer #App #LearningAnalytics

DivisionstrainerDer Divisionstrainer ist nun online, wie ich hier berichtet habe. Nun haben wir bereits eine iOS-App entwickelt die einerseits einen Trainingsmodus und andererseits eben den Übungsmodus implementiert hat.

The Online-System generates some Division questions with increasing difficulty levels. You can see your calculation and errors immediately after entering the solution. As a result, you are able to analyze your errors and improve your division skills.
If you play in online mode, you need an account from the learning lab of the TU Graz.

Um den Übungsmodus spielen zu können ist eine Registration bei https://schule.learninglab.tugraz.at notwendig.

[Link zur App]